En brinnande buske
Den grekiska klosterrepubliken Athos kallas av munkarna jungfru Marias trädgård och står under Gudsmoderns beskydd. Enligt Johannesevangeliet överlämnade Jesus, medan han ännu var vid liv på korset, sin mor åt sin lärjunge Johannes omsorg. Handlingen har en djup teologisk innebörd: Jesus utnämner Maria till att bli kyrkans, och därmed alla troendes, mor.
Jesus delar med sig av det dyrbaraste han har: sin mor. Den som därefter tar emot Kristus blir hans lärjunge, men också en son och eller dotter till Maria. Evangeliet berättar: ”Från den stunden hade hon sitt hem hos lärjungen.”
Enligt en tidig tradition kom Maria att bo hos Johannes i Efesos. Legenden berättar att de en dag skulle besöka sin vän Lasaros, som Jesus uppväckt från de döda och som nu bodde på Cypern. Men båten kom ur kurs när det blåste upp till storm. Man drev ut i Egeiska havet och gick i land på Athoshalvöns norra sida, på den plats där klostret Iviron i dag ligger.
Under den två veckor långa Gudsmodersfastan, som tar sin början i dag, ska vi göra några nedslag i den andlighet som präglat Athos i mer än tusen år, den filokaliska spiritualiteten, sammanfattad i antologin Filokalia som spänner över ett par tusen sidor.
Vi skulle kunna ägna ett par veckor åt att enbart meditera över titeln. Det grekiska ordet Filokalia betyder kärlek till det goda, det sanna, det sköna. Med andra ord, kärlek till Gud – all godhets, sannings och skönhets källa. Läsningen av detta verk, med texter från 300-talet till 1300-talet, är som en vandring genom jungfru Marias trädgård. Utan att vi väntat det, kan det hända att vi stöter på en brinnande buske.