Jeremia och Marx
Långt innan Karl Marx ser profeterna i Israel hur religionen kan användas för att legitimera den styrande klassen i samhället. Jeremias tempelpredikan är framför allt riktad mot etablissemanget i Jerusalem: kungen och hans ministär, prästerskapet och de betalda profeterna.
De illdåd som Jeremia drar fram i ljuset rör inte bara individuella förbrytelser. Det har skett en exploatering som korrumperat hela det befintliga samhällssystemet. Inga offer i världen kan försvara åsidosättandet av mänsklig värdighet och värnandet om de svagaste. Ingen ska behöva tveka över på vilkas sida Gud står. Envist fortsätter Jeremia att placera den sårbara kvartetten överst på agendan: främlingen, den fattige, änkan och den faderlöse.
Även om Jeremia klarar sig igenom denna kritiska händelse år 609 f Kr med livet i behåll, utgör den en vändpunkt. Det religiösa raseriet riktas nu mot honom med full kraft. Profeten har inlett sin Golgatavandring.