Firandet av mysteriet
Det är tankeväckande att det kristna livet för de första lärjungarna till Jesus helt enkelt inte var tänkbart utan eukaristins måltid. Dess betydelse framgår också av att Nya testamentets författare, apostlarna, aldrig använder så skarpa ord som när firandet av denna måltid missbrukas.
För att slå vakt om eukaristins fest var det naturligt att man tidigt ville låta den utgöra ett huvudmoment i söndagens gudstjänst. Liksom att den med tiden fick en rikare gestalt. Allt för att bevara dess värdighet och skydda dess hemlighet. Omkring Herrens bord ”firades mysterierna”. Så uttryckte sig de tidiga kristna.
Under 300-talet konsolideras detta firande i en liturgi som kom att bli i stort sett enhetlig i hela kristenheten. När de troende besökte olika församlingar kände de igen sig, och kunde utan att behöva lära sig en ny ”agenda” delta i ord, böner och handlingar. Liturgins givna form, gemensam på varje ort och i varje tid, tjänade kyrkans enhet.