En längre kortare väg
I den tredje säsongen av Netflix-serien Shitsel – en serie om en judisk familj som lever i ett område i Jerusalem präglat av ortodoxa judiska riktningar – får en stjärnstudent ett råd av en framstående ultra-ortodox rabbin: There’s a short path that is long, and a long path that is short.
En kortare väg kan visa sig lång, medan en längre väg kan visa sig kort.
Kortare vägar tenderar att bli genvägar, medan visheten ger oss rådet att ta tid på oss när vi ska fatta viktiga beslut. Den judiske rabbinens råd är i hög grad tillämpbart när vi frågar efter och söker vägen till enhet. Det finns inga genvägar till den kristna enheten. Men det finns en längre väg som kan ta oss dit förr än vi anar. Den vägen heter tillsammans.
Jag kommer aldrig att glömma det ögonblick, efter att vi deltagit i mässan i påve Franciskus huskapell våren 2016, när påven under den korta pratstund vi fick efteråt, såg på mig med sin intensiva blick och sa: We must walk together. Denne påves lösenord för hur kyrkan ska ledas på väg mot en bevarad och fördjupad enhet är synodalitet. Ordet kommer av grekiskans synodos, som betyder samråd eller rådslag. Med eftertryck betonar påve Franciskus nödvändigheten av ett samråd som på ortodoxt vis inte bara omfattar kyrkans ledare, biskoparna, utan hela gudsfolket. Det som i rysk tradition uttrycks med ordet sobornost, med innebörden att kyrkan urskiljer vägen först när de troende tillsammans lyssnar till Andens röst.
Detta är den längre väg som snabbare tar oss till målet, men som också bygger på att enskilda grupper sätter det gemensamma bästa före egna privilegier och intressen.